Comissions Obreres de les Illes Balears | 18 d?abril 2024.

Vota

Jornada tècnica amb expertes per prevenir l?assetjament moral i sexual a la feina

23-02-2011. Mig centenar de delegades i delegats participen en una jornada formativa per adquirir els coneixements suficients per tal d?abordar les situacions i actituds d?assetjament a l?àmbit laboral, que afecten sobretot les dones segons la directora general de Salut Laboral.

23/02/2011.
    Parès, Surià, Liñán i Barceló intervenen sobre la prevenció en l

Parès, Surià, Liñán i Barceló intervenen sobre la prevenció en l'assetjament.

Avui ha tengut lloc a la seu de CCOO a Palma una jornada tècnica amb persones expertes sobre assetjament moral i sexual en el treball, en què han participat més de cinquanta delegades i delegats sindicals i que ha comptat amb el suport de la Conselleria de Turisme i Treball de la CAIB.

En la seva presentació, Paula Liñán, directora general de Salut Laboral del Govern de les Illes Balears, ha assenyalat que el 50% dels casos que ha tractat la Direcció General en els darrers tres anys per danys psicosocials tenen com a protagonistes les dones que sofreixen estrès, assetjament o mobbing.

Liñán ha il·lustrat les seves declaracions amb dades referents a 2008, 2009 i 2010. Així, la directora general ha assegurat que en 2008 de 190 casos psicosocials, 135 afectaven a dones; al 2009, de 220 casos, 148 eren de dones i en 2010, de 255 casos, 167 són de dones que pateixen danys psicosocials.

Davant aquestes xifres, Liñán ha animat les organitzacions sindicals perquè es faci un seguiment de l?efecte que tenen les clàusules relacionades amb factors psicosocials signades en els convenis laborals.

La directora general de Salut Laboral també ha manifestat la seva preocupació perquè la situació subordinada de les dones al llarg de la història juntament amb l?estereotip de la superioritat de l?home hagi provocat la implantació de l?assetjament, i de fet ha confirmat que molts casos d?assetjament moral acaben sent per raó de sexe i es tracten com a casos d?assetjament sexual.

Per la seva part, Marina Parés, treballadora social, membre d?honor de l?Associació Balear contra el Mobbing i presidenta del Servei Europeu d?Informació sobre el Mobbing, creu que s?ha de valorar que a finals de 2010 l?assetjament laboral és delicte a Espanya i aquest fet obliga l?Administració a "lluitar amb més coratge contra aquestes pràctiques delictives".

Catalina Barceló, inspectora de Treball de la Seguretat Social, ha centrat la seva intervenció sobre l?actuació de la Inspecció en els casos d?assetjament, tot subratllant que l?assetjament psicològic és una conducta "pluriofensiva" i per tant s?ha d?abordar des de l?Administració però també des d?altres àmbits.

Al seu torn, Ernest Surià, responsable de Formació Sindical i Medi Ambient de CCOO Illes, ha asseverat que les actituds d'assetjament suposen "un atemptat a la dignitat dels treballadors i treballadores" i per descomptat "CCOO hem de salvaguardar aquesta dignitat, el dret a la integritat moral i a la no discriminació garantits en la Constitució Espanyola, en la normativa de la Unió Europea i a l'Estatut dels Treballadors", ha afirmat.