Comissions Obreres de les Illes Balears | 19 d?abril 2024.

Vota

CCOO aposta pel dret a la formació

• CCOO acaba d?editar "La guia pràctica del permís individual de formació (PIF)"

La formació és un dret individual i col?lectiu de treballadors i treballadores que ajuda a aconseguir ocupació, a mantenir-se al lloc de treball i a la promoció en la carrera professional. També la Negociació Col?lectiva continua sent l'instrument fonamental per desenvolupar aquest dret conquerit a través de la pressió i el diàleg. En aquest escenari, CCOO acaba d'editar un manual pràctic i imprescindible per a treballadors, treballadores i representants sindicals: "La guia pràctica del permís individual de formació".

03/02/2014.
Portada de la guia.

Segons l'OCDE, la proporció de persones de 24 a 64 anys amb una titulació que no supera l'ESO és del 46% a Espanya, gairebé el doble de la mitjana de la Unió Europea (24%). En aquest context, segons el parer de Javier López, secretari confederal de Formació de CCOO, "l'altíssima taxa de persones amb un nivell educatiu bàsic fa que CCOO prengui mesures per millorar la qualificació de la població activa, creant nous instruments que facilitin l'accés a l'educació d'adults i promovent els ja existents?.

Un d'aquests instruments és el Permís Individual de Formació (PIF) sorgit de la Negociació Col?lectiva. L'acord entre sindicats i empresaris ha permès que aquest any hi hagi un pressupost de 29 milions d'euros per a aquesta iniciativa de formació. El PIF és un permís retribuït de fins a 200 hores per any o curs acadèmic, per seguir estudis amb una acreditació oficial. La Fundació Tripartida finança els costos salarials de la treballadora mentre s'absenta del seu lloc per rebre la formació.

Davant el gran desconeixement que existeix sobre el dret a la formació, CCOO ha editat una guia eminentment pràctica que, en paraules del secretari de Formació del sindicat, "vol ser una ajuda per als assalariats interessats a millorar el seu nivell educatiu i per als representants sindicals a les empreses?.

Segons l'opinió de López, "és imprescindible que els delegats i delegades de CCOO disposin d'informació actualitzada per negociar a la seva empresa o sector, que coneguin els criteris de distribució dels PIF. Cal lluitar per anteposar en cada centre de treball les titulacions de menor nivell acadèmic enfront dels postgraus, evitar que es concentrin en les àrees i nivells professionals de major qualificació professional i donar prioritat a les dones. En definitiva ?conclou- cal fer del PIF una eina per a la igualtat d'oportunitats i l'equitat educativa?.

La guia pràctica del permís individual de formació (PIF) explica la normativa que regeix la seva concessió; els drets de la representació legal dels treballadors; com actuar en cas de conflicte amb l'empresa; els estudis acadèmics per als que pot sol?licitar-se; la manera de calcular la quantitat anual per a PIF d'una empresa, les principals fases de tramitació, etcètera. Tot això acompanyat de temes pràctics i d'enllaços amb webs que contenen informació complementària.

Durant l'any 2013 es varen concedir prop de 32.000 Permisos Individuals de Formació, una xifra impressionant si la comparam amb els 4.634 de 2011. Així mateix, i per primera vegada, es varen exhaurir els 28,75 milions d'euros que, procedents de la quota de formació professional, s'havien previst per finançar-los. El creixement ha vengut acompanyat d'un canvi en el perfil del beneficiari -ara el beneficiari tipus és un oficial de primera i segona, home, de 25 a 36 anys i treballador de PIME- i en els estudis per als que se sol?liciten, entre els que prevalen les acreditacions vinculades al lloc de treball.