Comissions Obreres de les Illes Balears | 29 de març 2024.

Vota
  • Territoris
  • Unió Insular d'Eivissa i Formentera
  • Actualitat

Per a CCOO cal canviar ?quantitat? per ?qualitat?

Per a CCOO, cal canviar el turisme de quantitat en un breu període de temps, impossible de mantenir per un turisme de qualitat repartit durant tot l'any.

03/12/2019.

Segons dades fetes públiques avui pel Ministeri d"Ocupació, Migracions i Seguretat Social, al mes de novembre del 2019 les Illes Balears comptaven amb un total de 62.142 aturats registrats. Amb respecte al mes d?octubre la desocupació creix un +22,85% i en total hem tingut +11.557 aturats més. Les variacions mensuals a l?alça són les més elevades de totes les comunitats autònomes. Al conjunt de l?Estat l?atur mensual augmenta un +0,65%. Atenent la comparació anual, l?atur balear puja en 2.271 persones, el que es tradueix en un augment relatiu del +3,79%.

Per sectors econòmics en nombres absoluts, hi ha variacions en els desocupats a l?agricultura amb +40, +177 a la indústria, -230 a la construcció, +11.491 al sector serveis i +79 en la categoria d?aturats sense ocupació anterior. Veiem que l?atur augmenta a tots els sectors manco al de construcció encara que la reducció és més petita en comparació amb l?any passat.

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 452.105 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el +2,17%. En nombres absoluts la pujada anual en el nombre d?afiliacions ha estat de +9.591. Pel que fa a l?evolució mensual es registren un total de -83.502 afiliacions manco, una xifra que resulta en una taxa de variació del -15,59%.

Quant al tipus d?ocupació, la temporalitat continua sent el gran tret diferencial del nostre mercat de treball: del total de 31.562 contractes signats tan sol 16,42% són indefinits. Per tant, es continua apostant majoritàriament per un treball fràgil i fàcilment destructible amb una taxa de temporalitat contractual del 83,58% que ens mostra que encara queda un llarg camí a recorre per assolir qualitat en l?ocupació.

En les dades publicades avui s'observa un augment del nombre d'aturats, una dada esperada en trobar-nos en temporada baixa turística. També, hi ha un augment amb relació a les dades de l'any passat, ja que aquest any la temporada turística ha estat més curta i per tant, els acomiadaments dels treballadors temporals i els cessaments d'activitat dels treballadors fixos-discontinus s'han avançat. Volem ressaltar que l'augment en l'afiliació a la Seguretat Social, amb relació a l'any anterior, és conseqüència de la gran quantitat de contractes temporals de curta i molt curta durada que es continuen signant

Per CCOO, aquestes dades són el resultat de l'estacionalitat que caracteritza l'economia balear i per això, proposam canviar el turisme de quantitat en un breu període de temps, impossible de mantenir per un turisme de qualitat repartit durant tot l'any i basat en el turisme esportiu, gastronòmic, de congressos, etc.

Aquest canvi de model turístic i el desenvolupament de sectors com la nàutica i les energies renovables han de jugar un paper important i al costat de l'economia circular basada en el reciclatge i la reutilització, i en la desaparició de la utilització dels combustibles fòssils, ens han de permetre generar llocs de treball estables per a evitar l'alentiment econòmic que sembla tenim present i, mantenir les nostres illes i el planeta en les millors condicions d'habitabilitat.