Comissions Obreres de les Illes Balears | 25 d?abril 2024.

PER CCOO, L'OBJECTIU SÓN ELS 60.855 ATURATS

Per CCOO, és urgent reduir la desocupació i afavorir la inserció en el mercat laboral dels joves, els aturats de llarga durada i les dones mitjançant polítiques actives d'inserció sostenibles i ajustades a les especials dificultats d"aquests grups.

04/02/2020.
    Yolanda Calvo Rodríguez

Segons dades fetes públiques avui pel Ministeri d"Ocupació, Migracions i Seguretat Social, el 2020 comença amb un total de 60.855 aturats registrats. En termes anuals el nombre d"aturats presenta un augment relatiu del 1,06% i en total les Illes compten amb 639 aturats mes a les llistes del SOIB. Respecte al mes de desembre la desocupació disminueix un -0,44% (-266).

Pel que fa a les dades d?afiliació a la Seguretat Social, la mitjana mensual se situa ara en les 429.013 afiliacions, una xifra que, com és habitual, baixa per comparació al mes de desembre (-1,55%; -6.766). Quant a la variació anual es manté el ritme de creixement i en xifres absolutes la pujada en el nombre d?afiliacions és de 7.588, un 1,80%.

Quant al tipus d?ocupació, la temporalitat continua sent el gran tret diferencial del nostre mercat de treball: del total de 27.900 contractes signats el 17,96% són indefinits. Per tant, malgrat una millora a la contractació de caràcter indefinit, es continua apostant majoritàriament per un treball fràgil i fàcilment destructible amb una taxa de temporalitat contractual del 82,04% que ens mostra que encara queda un llarg camí a recorre per a millorar la qualitat de l?ocupació.

Les dades publicades avui pel Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social, són les esperades per a una economia tant depenent del moment del any en el qual ens hi trobem. Per això, hi ha una baixada del nombre de persones en situació de desocupació en relació al mes de desembre ja que teníem les campanyes de Nadal i Rebaixes, però un augment en relació a l?any passat perquè és temporada turística baixa.

Des de CCOO insistim en la necessitat de transformar el nostre mercat laboral en un mercat allunyat de l?estacionalitat i la temporalitat imperant, ja que el 82,04% dels contractes signat són temporals, en una economia sostenible i per tant que es creï feina tot l?any.

També volem valorar la pujada del SMI de 900 a 950 euros al mes (5,56%) la qual cosa suposa una actualització necessària per la gent que pitjor ho ha passat durant la crisi al ajudar a millorar la seva situació econòmica, contribuir a la reducció de la desigualtat i afavorir el manteniment de la demanda interna i per tant la estabilització de determinats llocs de feina. A Balears aquesta mesura beneficia a 31.000 treballadors i treballadores, es a dir, a un 7,4% dels assalariats de les Illes.

Per una altra banda, volem destacar que les dones son el 55,38% de tots els aturats de la nostra comunitat autònoma i continuen patint en major mesura l?atur i la bretxa salarial, la qual cosa suposa una xacra per a la nostra societat al discriminar a més de la meitat de la societat per raó de gènere.

Per CCOO, és urgent reduir la desocupació i afavorir la inserció en el mercat laboral dels joves, els aturats de llarga durada i les dones mitjançant polítiques actives d?inserció sostenibles i ajustades a les especials dificultats d?aquests grups.