Comissions Obreres de les Illes Balears | 28 de març 2024.

MALGRAT LA GRAVETAT DE LA CRISI ECONÒMICA CAL INICIAR UNA DESESCALADA AMB MOLTA PRECAUCIÓ

CCOO exigeix el total compliment de la normativa sanitària perquè es pugui realitzar una reactivació econòmica gradual i segura.

02/03/2021.

URL | Código para insertar

Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació, Migracions i Seguretat Social, al mes de febrer l’atur registrat es xifra en 84.581 persones. Respecte al mes de gener l’atur ha pujat en termes absoluts en 1.240 persones mentre la variació relativa ha estat del +1,49%. Pel que fa a la variació anual tenim un augment del 46,93% amb un total de 27.016 aturats més que al mes de febrer del 2020.

Pel que fa als sectors d’activitat econòmica, l’augment  de l’atur es produeix en els sectors de Serveis (+1.162), Agricultura (+40) i Sense ocupació anterior (+352) i baixa en el sector  de la Construcció (-281) i de Indústria (-33).

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social, les dades corroboren l’enfonsament del mercat de treball balear amb una mitjana mensual de 414.235 afiliacions, el seu nombre creix mensualment un 0,27% (+1.120) mentre la variació anual se situa en un -6,44% (-28.432).

Segons les dades de contractació registrades s’han signat 15.127 contractes que suposa una davallada de 1.424 contractes menys en relació al mes de gener (-8,60%) i una disminució de 16.112 contractes si els comparam amb el mes de febrer de 2020 (-51,58%). De tots els contractes signats en febrer el 80,61% són contractes temporals.

Les dades que es publiquen avui són les esperades per a una comunitat autònoma la principal activitat de la qual s'ha vist completament limitada davant les restriccions a la mobilitat que ha imposat la crisi sanitària que vivim.

El nombre més gran d'aturats s'engloba en el sector serveis amb un  78% del total i sobretot en les activitats d'hostaleria i restauració a causa del tancament decretat pel Govern de les Illes, i al sector del comerç a conseqüència de la falta de turistes. No podem oblidar-nos de la construcció, que en la nostra comunitat autònoma té una part important de la seva activitat lligada a les reformes dels establiments hotelers i de restauració.

També cal assenyalar, que encara que en aquesta crisi s'ha posat de manifest la importància de determinats sectors molt feminitzats com poden ser el de la neteja o el de les cures de les persones dependents, les dones continuen sent les que sofreixen amb major intensitat la desocupació en ésser el 54,15% del total d'aturats de les illes el mes de febrer. Tampoc podem oblidar-nos dels joves, que en ésser el grup que més contractes temporals signa també està sofrint la desocupació de manera important.

Des de CCOO som conscients de l’urgent necessitat d'iniciar l'activitat econòmica; la nostra societat no pot resistir molts mesos més paralitzada, ja que ara es compleix un any de l'inici d'aquesta anòmala situació. No obstant això, sabem amb certesa que la reactivació econòmica ha de fer-se molt a poc a poc i que tenim l'obligació de complir la normativa sanitària si no volem tornar a repetir la situació de restriccions estrictes que vivim fa un any i de la qual tantes conseqüències gens bones s'han derivat per a la nostra economia.

Per això, CCOO exigeix el total compliment de la normativa sanitària que permetrà una reactivació econòmica gradual i segura, sense oblidar-nos de la continuïtat de les ajudes a totes les persones treballadores tot el temps que sigui necessari.