Comissions Obreres de les Illes Balears | 28 de març 2024.

La recuperació de l’economia necessita crear l’ocupació perduda durant la pandèmia

Si bé, el nivell d'ocupació no es correspon amb el del mes de maig de 2019, ja que encara ens queden 38.989 desocupats, sí que hi ha una millora en relació amb el mes anterior. No obstant això, per a CCOO encara queda molt de camí per a recuperar el nivell d’ocupació anterior.

02/06/2021.

URL | Código para insertar

Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació, Migracions i Seguretat Social, al mes de maig l’atur registrat es xifra en 75.361 aturats. Respecte al mes d’abril la desocupació baixa un 8,18% (-6.715) i per comparació amb el maig del 2020 l’augment se situa en el 0,89% amb una pujada de 662 aturats.

Per sectors, l’atur disminueix, en nombres absoluts, a Agricultura (-84), a Indústria (-176), a Construcció (-359), a Serveis (-6.167) ; i augmenta a Sense Ocupació Anterior (+71) .

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 456.074 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el -6.38%. En nombres absoluts la baixada anual en el nombre d’afiliacions ha estat de -31.066. Pel que fa a l’evolució mensual es registren un total de +25.049 afiliacions més, una xifra que resulta en una taxa de variació del +5,81%.

La conjuntura laboral es completa amb les dades de contractació registrada. Segons les dades del Ministeri, al llarg del mes de maig s’han registrat a les Illes un total de 30.706 contractes, dels quals el 81,22% són temporals i només el 18,78% són indefinits.

Respecte al mes de maig de l’any 2020 la variació del nombre de contractes és positiva(+19.423; +172,14%) i respecte al mes d’abril la contractació ha augmentat un 49,98% (+19.423).

Les dades que es publiquen avui són les habituals en la nostra comunitat quan s'inicia l'activitat turística. Com comencen a venir els turistes, l'economia es reactiva i el nombre d'aturats descendeix.

Amb aquestes dades, queda patent la completa dependència de l'economia Balear del sector turístic, i si bé no volem renunciar a aquesta activitat, en la qual tenim tanta experiència i som referent a nivell mundial, a CCOO pensem que és el moment de treballar per una diversificació del model econòmic, que ens permeti desenvolupar-nos en altres sectors que afavoreixin la creació de llocs de treball estables i amb drets; i que facilitin el desenvolupament d'una economia sostenible i respectuosa amb el medi ambient.

Des del sindicat, volem denunciar la situació que estan sofrint molts de treballadors i treballadores, que amb l'excusa que no s'ha recuperat l'activitat completament, estan sent objecte de càrregues abusives de treball en les seves respectives empreses. Cal dimensionar les plantilles adequadament perquè no es donin aquestes situacions, i treure a tots els treballadors de l'ERTO i, fins i tot, fer noves contractacions.

D'altra banda, també exigim que els treballadors fixos discontinus -que s'incorporin als seus llocs de treball a partir del dia 1 de juny, una vegada finalitzada l'activitat- puguin recuperar la prestació extraordinària fins que es reiniciï la temporada en 2022, ja que, sense aquesta ajuda econòmica, la majoria no podrà resistir d'una manera digna fins a l'any següent.