Comissions Obreres de les Illes Balears | 25 d?abril 2024.

Vota

L’ESTACIONALITAT DE LA CONTRACTACIÓ PRECARITZA EL NOSTRE MERCAT LABORAL

• Valoració dades atur i afiliació d'octubre de 2021

Per a CCOO, no podem continuar amb un model econòmic que precaritza l'ocupació en basar-se en contractes temporals i estacionals que depenen, gairebé exclusivament, de l'activitat turística.

03/11/2021.

URL | Código para insertar

Segons dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Economia Social, al mes d’octubre del 2021 les Illes Balears comptaven amb un total de 51.939 aturats registrats. Respecte al mes de setembre la desocupació creix un +5’38% i en total hem tingut 2.653 aturats més.

Per comparació l'any 2020 l’atur baixa -29.774 persones, el que es tradueix en una disminució relativa del -36’44%.

Les afiliacions a la Seguretat Social disminueixen mensualment i creixen anualment. Amb un total de 514.690 afiliacions, el descens mensual és de -28.569 (-5’26%). I en un any creix l’afiliació en 73.583 amb una taxa de variació del -16’68%.

En quant a la contractació hi ha 34.268 contractes el que suposa -883 contractes menys en relació al mes de setembre (-2.51%) i +14.376 (+72’27) contractes més que fa un any. A més a mes, la contractació ve marcada un cop més per l’elevada segmentació: el 83’24% de les noves ocupacions generades al mes d’octubre són temporals.

Com en cada mes d'octubre, es produeix un augment en el nombre de persones desocupades i una baixada en les afiliacions a la Seguretat Social pel fet que la temporada alta turística arriba a la fi, sense tenir en compte la finalització d’activitat dels treballadors fixos discontinus.

Per a CCOO, no podem continuar amb un model econòmic que precaritza l'ocupació en basar-se en contractes temporals i estacionals que depenen, gairebé exclusivament, de l'activitat turística; uns contractes que no donen estabilitat a les persones, que no permeten adquirir la formació suficient en relació amb el lloc de treball i fins i tot, cotitzar el temps suficient per a cobrir les seves necessitats presents i futures.

En la nostra comunitat autònoma necessitem que totes les persones tinguin ingressos estables durant tot l'any per a poder combatre la inestabilitat i la desigualtat, que cada vegada és major i que té una arrel clara en l'estacionalitat i la temporalitat de la contractació. Per això, des del sindicat insistim en la reducció de la contractació temporal i que s’ajusti a la seva finalitat, sense recórrer a ella de manera abusiva com és fa actualment.

D’altra banda, és urgent buscar nous nínxols d'ocupació que generin llocs de treball indefinits i que ens permetin continuar amb l'activitat en cas que es tornés a restringir la mobilitat en algun altre moment.