Comissions Obreres de les Illes Balears | 19 d?abril 2024.

S’HA DEMOSTRAT QUE ÉS POSSIBLE ALLARGAR LA TEMPORADA TURÍSTICA

Des de CCOO reclamem que si enguany s'ha pogut tenir més activitat aquest mes de novembre, és possible mantenir-la cada any i, per tant, que les persones treballadores puguin tenir més temps de feina; combatent, d’aquesta manera, la precarietat.Data

02/12/2021.

URL | Código para insertar

Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Economia Social, al mes de novembre del 2021 les Illes Balears comptaven amb un total de 57.710 aturats registrats. Amb respecte al mes d’octubre la desocupació creix un +11,11% i en total hem tingut +5.771 aturats més. Les variacions mensuals a l’alça són les més elevades de totes les comunitats autònomes. Al conjunt de l’Estat l’atur mensual disminueix un -2,28%. Atenent la comparació anual, l’atur balear baixa en -27.620 persones, el que es tradueix en una disminució relativa del -32,37%. La baixada més gran de tot l’estat en relació al mateix mes de l’any pasat.

Per sectors econòmics, en nombres absoluts hi ha variacions en els desocupats a l’agricultura amb +34, +11 a la indústria, -189 a la construcció, +5.935 al sector serveis i -20 en la categoria d’aturats sense ocupació anterior.

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social, les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 455.838 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el +8,03%. En nombres absoluts la baixada anual en el nombre d’afiliacions ha estat de -33.884. Pel que fa a l’evolució mensual es registren un total de -58.853 afiliacions manco, una xifra que resulta en una taxa de variació del -11,43%.

Quant al tipus d’ocupació, la temporalitat continua sent el gran tret diferencial del nostre mercat de treball: del total dels 30.082 contractes signats, tan sol 22,69% són indefinits. Per tant, es continua apostant majoritàriament per un treball fràgil i fàcilment destructible amb una taxa de temporalitat contractual del 77,31% que ens mostra que encara queda un llarg camí a recorre per assolir qualitat en l’ocupació.

Avui s'han publicat les dades corresponents al mes de novembre que mostren una destrucció d'ocupació característica d'aquest mes quan acaba la temporada turística. No obstant això, observem que les dades són millors que les de l'any 2020, ja que, s'ha allargat la temporada, a l'haver començat més tard que altres anys. I fins i tot són millors que al novembre del 2019 quan comptaven amb 62.143 persones aturades.

Des de CCOO reclamem que si enguany s'ha pogut tenir més activitat aquest mes de novembre, és possible mantenir-la cada any i, per tant, que les persones treballadores puguin tenir més temps de feina.

Una extensió de la temporada que permetria transformar contractes fixos discontinus i temporals en indefinits de tot l'any i d'aquesta manera anar reduint la temporalitat que precaritza el nostre mercat laboral.

A més a més, és indispensable pujar salaris mitjançant les negociacions col·lectives sectorials sense necessitat de recórrer al conflicte social. S'han de pujar salaris per facilitar a les persones treballadores poder arribar dignament a fi de mes tenint en compte la inflació tan elevada que patim, i que fa que el preu de la cistella de la compra sigui cada vegada més elevat.

Fins i tot pensem que aquest repartiment de beneficis mitjançant els salaris, pot ajudar a fer les empreses més productives, eficients, amb un major creixement econòmic, i ajudar a posar-li fi a les desigualtats que cada vegada són més grans a la nostra comunitat autònoma.

Per a CCOO, s'han de limitar els acomiadaments, considerant aquesta opció com el darrer recurs. Hem d'aconseguir que les empreses facin ERTO, per tal de mantenir els treballadors i les treballadores al seu lloc de feina i proposar les formacions adients perquè aquestes persones es puguin reciclar i actualitzar per tal de facilitar la seva tornada al seu lloc de feina.