Comissions Obreres de les Illes Balears | 19 d?abril 2024.

EL NOSTRE MERCAT LABORAL CONTINUA SENT PRECARI I INESTABLE

El 82,12 % de la contractació del mes de desembre és contractació temporal, la qual cosa suposa mantenir la inestabilitat i la incertesa, que contínua precaritzant el nostre mercat laboral.

04/01/2022.

Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Economia Social, el 2021 acaba amb un total de 55.974 aturats registrats a les Balears. Respecte al mes de novembre la desocupació baixa un -3,01 % (-1.736) i per comparació amb el desembre del 2020 disminueix un -33,63% amb un decreixement de -28.365 aturats.

Pel que fa a les dades d’afiliació a la Seguretat Social, la mitjana mensual se situa ara en les 440.608 altes, una xifra que baixa per comparació al mes de novembre en un -3,34% (-15.229) tot i augmentar en termes anuals en un +5,52% (+23.066).

D’altra banda, es confirma que les millores d’enguany estan, un cop més, lligades a la precarietat. Segons les dades publicades avui, a les Illes s’han registrat en el darrer mes un total de +21.594 contractes dels quals tan sols un 17,88% són indefinits, i la temporalitat continua sent la més dinàmica, protagonitzant el 82,12% de la contractació.

Les dades que s'han publicat són les habituals per al mes de desembre a les Illes Balears; disminueix lleugerament la desocupació a causa de la campanya de Nadal.

No obstant això, el 82,12 % és contractació temporal i en la majoria dels casos a jornada parcial, la qual cosa suposa seguir amb la inestabilitat i la incertesa, que sobretot sofreixen els nostres joves, i que contínua precaritzant el nostre mercat laboral.

Des de CCOO volem felicitar-nos per la limitació a la contractació temporal que suposa el nou acord en matèria laboral signat recentment pel Govern, la patronal i els sindicats i que ve a derogar aquells aspectes centrals de la reforma del 2012.

També volem remarcar la recuperació del conveni sectorial enfront del d'empresa, ja que el conveni d'empresa, ha afavorit la reducció salarial per a mantenir la competitivitat de les empreses; una baixada de salaris que en molts casos ens ha portat a tenir persones treballadores pobres que no poden arribar a fi de mes fins i tot tenint un lloc de treball.

Per tot això, CCOO insta les empreses a començar a aplicar l'acord, i, per tant, al fet que el contracte de treball habitual sigui el contracte indefinit que genera estabilitat i confiança en la classe treballadora, i a aplicar els convenis sectorials vigents per a actualitzar els salaris que permetin a les treballadores i als treballadors viure amb dignitat.