Comissions Obreres de les Illes Balears | 15 de juny 2025.

Les Illes Balears tenen més persones treballadores precàries que el mes anterior

    Les dades confirmen que l’atur continua decreixent, que es creen més llocs de treball que deixen persones treballadores sense poder atendre a les seves necessitats bàsiques. El model de massificació que tenim a les Illes Balears crea precarietat laboral, empobriment de la classe treballadora, ens expulsa de la nostra terra i fa augmentar les desigualtats socials. 

    03/06/2025.

    URL | C�digo para insertar

    Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri de Treball i Economia Social, al mes de maig l’atur registrat es xifra en 25.359 aturats. Respecte al mes d’abril la desocupació baixa un -4,76% (-1.267) i per comparació amb el maig del 2024 la baixada se situa en el -5,17% amb un descens de -1.383 aturats.

    Per sectors, l’atur disminueix respecte al mes anterior, en nombres absoluts, a Agricultura (-24), a Indústria (-56), a Construcció (-73), a Serveis (-1.017) i a Sense Ocupació Anterior (-97).

    En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social, les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 638.590 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el +2,62%. En nombres absoluts, la pujada anual en el nombre d’afiliacions ha estat de +16.315. Pel que fa a l’evolució mensual es registren un total de +51.237 afiliacions més, una xifra que dona una taxa de variació del +8,72%.

    La conjuntura laboral es completa amb les dades de contractació registrada. Segons les dades del Ministeri, al llarg del mes de maig s’han registrat a les Illes un total de 50.369 contractes, dels quals el 76,14% són indefinits i el 23,86% són temporals.

    A la vista de les dades publicades avui, CCOO corrobora que el mes de maig les Illes Balears compten amb més persones treballadores precàries que el mes anterior i que l’any 2024. El model de massificació turística que tenim instaurat a la nostra comunitat autònoma fomenta la situació de crisi que vivim, en la que no es pot viure dignament treballant a temps complet i que, per això, expulsa als treballadores i treballadors de la nostra terra.

    A més a més, aquest sistema genera l’escassetat de mà d’obra que deriva en unes pitjors condicions laborals, unes jornades excessives i unes càrregues de feina inassolibles. En definitiva, fomenta l’explotació laboral per uns salaris totalment desalineats del preu dels productes de primera necessitat com són l’habitatge i l’alimentació

    També volem destacar que tot i la millora en la qualitat de l’ocupació, reflectida en l’elevat percentatge de contractacions indefinides, l’estacionalitat i els contractes de fixos discontiuns provoca que molta gent no faci feina tot l’any. Això genera una disminució de rendes anuals i, per tant, empobreix encara més a la classe treballadora, cosa que desencadena en un creixement de les desigualtats.

    Per tot l’exposat, des de CCOO exigim que, el Govern de les Illes Balears sigui clar amb les polítiques que vol portar a terme i que expliqui el projecte de comunitat autònoma pel que estan treballant. No podem consentir que per una banda s’estigui negociant un pacte per a la sostenibilitat social, política i mediambiental sota unes bases per a la transició i que, per l’altra, es prenguin decisions contràries al que s’exposa en el document de conclusions de tal pacte. Aquest doble joc és inacceptable i el Govern que lidera Margalida Prohens ha de rectificar.

    Per acabar, des de CCOO volem manifestar el nostre rebuig a l’acord de pressupost signat entre el PP i Vox, ja que suposa acceptar el marc ideològic de la ultradreta en temes tan sensibles com la llengua, la Memòria Democràtica, la immigració, la transició ecològica i les polítiques territorials.