Comissions Obreres de les Illes Balears | 19 de maig 2026.

Sense persones treballadores no hi ha economia

    En una terra en la que és més difícil tenir casa que tenir feina, unes dades positives de creació d’ocupació i disminució de persones en atur resulten indiferents a la classe treballadora. Ara mateix la preocupació no és no tenir feina, és poder pagar les despeses de primera necessitat. El model productiu de les Illes, que expulsa als treballadors i treballadores, és insostenible i preocupant.

    05/05/2026.

    URL | C锟絛igo para insertar

    Segons les darreres dades fetes públiques avui pel Ministeri de Treball i Economia Social, al mes d'abril les oficines del SOIB tenien registrades un total de 24.546 persones aturades. La xifra és un -7,81% menys que la de l'any 2025, de manera que el saldo anual és de -2.080 persones aturades manco.

    Respecte al mes de març l'atur ha descendit, en termes absoluts, en -1.972 persones, mentre la variació relativa ha estat del -7,44%. És el sector serveis, en el qual està basada aquesta reducció del nombre d'aturats, ja que suposa el 84,43% de la davallada de l'atur d'aquest mes.

    Pel que es refereix a la variació mensual de l'atur per sectors d'activitat econòmica, tenim que la disminució de la desocupació ve liderada pel sector serveis amb -1.665 aturats manco, seguit del col·lectiu "sense ocupació anterior" amb -125, construcció amb -113, industria amb -51, i agricultura amb -18 persones.

    En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social del mes d'abril, les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 605.630 afiliacions, el que suposa un augment de +65.242 persones afiliades més que el mes anterior (+12,07%). La variació anual ha estat del +3,11%, amb un augment absolut de +18.277 afiliacions. La mitjana de creixement de l'Estat se situa en un +2,4%.

    El panorama laboral es completa amb les dades de contractació registrada. Segons el Ministeri de Treball i Economia Social, a l'abril s'han signat a les Illes un total de 43.725 contractes, dels quals el 74,04% han estat indefinits.

    La valoració que fa CCOO de les dades que s’han publicat avui és negativa perquè reflecteixen el bon moment econòmic per a les empreses instal·lades a les Illes però de cap manera indiquen que les persones treballadores tinguem més recursos, ni una vida millor que fa uns anys.

    Els marges empresarials estan en augment però no s’observa que això derivi en l’augment necessari de les retribucions per assolir el salari de referència. L’empresariat d’aquí ha de ser responsable en les negociacions dels convenis col·lectius, sobretot en aquells més precaritzats. Ha d’entendre que sense treballadors i treballadores el teixit productiu no pot funcionar i ha d’apostar per pujades salarials importants i millores en les condicions de feina. Treballar ha de servir per viure, no per sobreviure.

    A més a més, en aquesta situació d’indiferència davant d’unes dades de reducció d’atur, és urgent que el Govern de les Illes Balears declari la nostra comunitat autònoma zona tensionada i s’apliqui la llei estatal d’habitatge, sobretot en un moment en que s’han de renovar tants contractes de lloguer i es preveu un augment massiu dels preus. Si això no es produeix hi haurà molta més gent que decidirà partir a un altre indret més amable. Cal recordar que sense persones treballadores no hi ha economia.

    Ha de ser ara: més salari, més habitatge, més drets.