Comissions Obreres de les Illes Balears | 26 d?abril 2024.

Vota

El Govern presenta un pla d?incentius a les empreses per a la contractació i l?estabilitat laboral de 3.000 joves de les Illes

• La Conselleria de Turisme i Treball destina a aquesta iniciativa un total d?1,2 milions d?euros

16/03/2011.

16-03-2011. El president del Govern, Francesc Antich, acompanyat de la consellera de Turisme i Treball, Joana M. Barceló, ha presentat avui un pla per fomentar la contractació i l?estabilitat laboral de fins a 3.000 joves de les Illes Balears, en el marc de les mesures d?impuls per a la reactivació i inserció laboral que va donar a conèixer el Govern a finals de l?any passat. En aquesta nova iniciativa, que es posarà en marxa aquest mateix mes de març, la Conselleria de Turisme i Treball invertirà un total d?1,2 milions d?euros, a través del Servei d?Ocupació de les Illes Balears (SOIB), cofinançats pel Fons Social Europeu.

L?anomenat "Programa Joves" consisteix bàsicament a oferir incentius econòmics a aquelles empreses privades que contractin joves de fins a 30 anys en determinades modalitats contractuals i/o que els contractin  de forma indefinida.

El pla pretén incidir en un dels col·lectius que més ha patit la crisi; de fet, més del 50% de la caiguda de l?ocupació registrada s?ha centrat en les persones joves. A més, entre aquells que sí han aconseguit una feina, les condicions de temporalitat i precarietat són més acusades que en els altres segments de població.

Cal destacar que aquest pla de subvencions complementa el Pla de Xoc impulsat pel Govern central per promoure la contractació.

Quatre línies diferents

El programa incentiva quatre tipus de contracte diferents (en pràctiques, de formació, de relleu i anticipació i indefinits), amb l?objectiu de promoure l?augment de la contractació entre la població juvenil, així com de transformar aquests contractes en indefinits.

1.  JOVES FORMATS

S?incentiven els contractes per a la formació de joves desocupats de 18 a 24 anys, en les condiciones següents:

-       Els contractes han de tenir una durada de 6 mesos a 2 anys

-       Durant la seva contractació, els joves s?han de formar almenys durant una part de la seva jornada laboral, en formació reglada i fora del centre de treball.

-       La formació ha d?ocupar entre un 20% i un 50% de la jornada laboral i es pot concentrar en un mateix període durant la vigència del contracte.

Subvenció

La subvenció oscil·la entre els 600 i els 900 euros, en funció de les hores de formació.

També se subvenciona la part del salari que percep el treballador, per garantir que cobri el Salari Mínim Interprofessional (641,6 euros).

Aquestes quantitats es poden veure incrementades en funció de determinades circumstàncies concurrents, com ara que la persona contractada sigui una dona (150 euros); que sigui el primer treballador que contracti l?empresa  per compte d?altri (500 euros); o que l?empresa pertanyi a un sector estratègic i emergent, a un sector industrial tradicional amb dificultats estructurals o es tracti d?una cooperativa o societat laboral que centri la seva activitat en els nous jaciments d?ocupació (250 euros); entre d?altres.

Si el contracte és a temps parcial, l?ajut s?aplica de forma proporcional a les hores de formació realitzades.

Aquestes ajudes són compatibles amb les bonificacions de l?Estat a la cotització a la Seguretat Social. En tot cas, la suma de tots els incentius, autonòmics i estatals, no pot suposar el 60% del cost salarial anual del treballador.

La transformació d?aquest contracte en indefinit també és subvencionable (vegeu el programa Joves Estables).

2.  JOVES PROFESSIONALS

S?incentiven els contractes en pràctiques per a joves desocupats de menys de 30 anys que disposin d?un títol universitari, de Formació Professional de grau mig o superior o l?equivalent en certificats de professionalitat.

Els contractes han de tenir una durada mínima de 12 mesos.

L?objectiu d?aquesta subvenció és que el jove contractat assoleixi la pràctica professional adequada al seu nivell d?estudis.

Subvenció

La subvenció del contracte en pràctiques d?almenys 12 mesos és de 3.000 euros.

No obstant això, aquesta quantitat es pot veure incrementada en funció de determinades circumstàncies concurrents, com ara que la persona contractada sigui una dona (150 euros); que sigui el primer treballador que contracti l?empresa  per compte d?altri (500 euros); o que l?empresa pertanyi a un sector estratègic i emergent, a un sector industrial tradicional amb dificultats estructurals o es tracti d?una cooperativa o societat laboral que centri la seva activitat en els nous jaciments d?ocupació (250 euros); entre d?altres.

Si el contracte és a temps parcial, l?ajut s?aplica de forma proporcional a les hores treballades.

Aquestes ajudes són compatibles amb les bonificacions de l?Estat a la cotització a la Seguretat Social.  En tot cas, la suma de tots els incentius, autonòmics i estatals, no pot suposar el 60% del cost salarial anual del treballador.

La transformació d?aquest contracte en indefinit també és subvencionable.

3.  JOVES EN RELLEU

S?incentiven els contractes de relleu i d?anticipació a l?edat de jubilació de joves desocupats de 18 a 30 anys, que ocupin la plaça d?un altre treballador en situació de jubilació o prejubilació.

Els contractes han de ser indefinits o tenir, com a mínim, una durada de 12 mesos.

L?objectiu d?aquesta subvenció és mantenir el lloc de treball que ocupava la persona que passa a la situació de jubilació i donar feina a una persona jove que el substituexi.

Subvenció

La subvenció per a la contractació de cada jove oscil·la entre els 2.500 euros, si el contracte és de 12 mesos o més, i els 3.000 euros, si és indefinit.

No obstant això, aquestes quantitats es poden veure incrementades en funció de determinades circumstàncies concurrents, com ara que la persona contractada sigui una dona (150 euros si és contracte temporal i 300 si és indefinit); que sigui el primer treballador que contracti l?empresa  per compte d?altri (500  o 1.000 euros, segons si és temporal o indefinit); o que l?empresa pertanyi a un sector estratègic i emergent, a un sector industrial tradicional amb dificultats estructurals o es tracti d?una cooperativa o societat laboral que centri la seva activitat en els nous jaciments d?ocupació (250 euros ?temporal? o 500 euros ?indefinit); entre d?altres.

La transformació d?aquest contracte en indefinit també és subvencionable.

4.  JOVES ESTABLES

S?incentiva la contractació fixa o fixa discontínua inicial (el primer contracte) de joves desocupats de 18 a 30 anys.

També s?incentiven les empreses que transformin els contractes de formació, en pràctiques o de relleu/anticipació de l?edat de jubilació de caràcter temporal en indefinits o fixos discontinus per al mateix col·lectiu de joves.

L?objectiu d?aquesta subvenció és aconseguir l?estabilitat laboral de les persones joves.

Subvenció

La subvenció per a la contractació fixa inicial és de 5.000 euros.

La transformació de qualsevol de les modalitats esmentades abans (contractes formatius, de pràctiques, de relleu o d?anticipació de l?edat de jubilació) en contractes fixos és de 1.500 euros.

No obstant això, aquestes quantitats es poden veure incrementades en funció de determinades circumstàncies concurrents, com ara que la persona contractada sigui una dona (300 euros); que sigui el primer treballador que contracti l?empresa  per compte d?altri (1.000 euros); o que l?empresa pertanyi a un sector estratègic i emergent, a un sector industrial tradicional amb dificultats estructurals o es tracti d?una cooperativa o societat laboral que centri la seva activitat en els nous jaciments d?ocupació (500 euros); entre d?altres.

Si el contracte és fix discontinu, l?import total de la subvenció s?ha de reduir en proporció al període d?activitat. Si se subscriu a temps parcial, s?ha de reduir proporcionalment a la jornada efectiva.