Comissions Obreres de les Illes Balears | 29 de març 2024.

Vota

CCOO exigeix rigor i independència al Tribunal de Comptes en els seus informes sobre formació

    El Tribunal de Comptes publica una nota de premsa relativa a un Informe aprovat sobre fiscalització de la formació gestionada per la Fundació Tripartida infestada d'inexactituds i desconegut per part de les entitats verificades.

    13/11/2014.

    Tot i que la nota no esmenta cap incidència o incompliment de CCOO, aquest sindicat, com a part del sistema de formació per a l'ocupació, es veu obligat a fer algunes precisions:

    1. Fer pública una nota de premsa sobre l?"Informe de Fiscalització sobre la Gestió de la Fundació Tripartida per a la Formació en l'Ocupació en relació amb el subsistema de formació professional per a l'ocupació en matèria de formació d'oferta", abans que les institucions i entitats verificades en tinguin coneixement i en coneguin el resultat de les seves al?legacions, és, com a poc, inusual. Si el Tribunal de Comptes (TC) no explica el seu procedir, podria interpretar-se que aquest òrgan segueix en les seves actuacions els manats d'un govern entestat a entregar la formació a la iniciativa privada.

    2. Utilitzar la frase "desviar a empreses especialitzades la gestió dels fons" per referir-se a la simple contractació del proveïdor d'un curs de formació, és com a mínim tendenciós, i ells ho saben.

    3. El Tribunal de Comptes coneix àmpliament que qui rep una subvenció finalista per a la formació no té obligació d'obtenir-ne rendiments financers. Definir com a menyscabament de cabals públics aquesta falta de rendiments financers suposa anteposar el rendiment al objecte mateix de la subvenció. I ells ho saben.

    4. Escriure que s'incompleix la llei si la subcontractació supera el 50% de les ajudes, quan la Llei de subvencions ho permet (article 29) i l'Ordre de Bases que regula la formació d'oferta (http://www.boe.es/boe/dias/2008/03/18/pdfs/A16051-16067.pdf) recull literalment (article 17.2) que l'entitat beneficiària podrà subcontractar parcial o totalment, per només una vegada i en els termes establerts en aquesta ordre, la realització de l'activitat formativa, és mentir. I ells ho saben.

    5. Confondre l'import màxim subvencionable, que es determina a partir de la representativitat de cada organització, amb la subvenció concedida, que es determina per la valoració tècnica del pla de formació, és ocultar els requisits tècnics de les convocatòries d'ajudes, per deteriorar la imatge del subsistema de formació per a l'ocupació. I ells ho saben.

    6. Afirmar que s'obvien les necessitats reals de les empreses és ignorar que cada any empresaris i sindicats estableixen les accions formatives prioritàries en el seu àmbit a través de Plans de Referència sectorials i intersectorials (www.fundaciontripartita.org) i és atribuir-se la capacitat d'interpretar les demandes formatives del teixit empresarial espanyol, capacitat que no forma part de les competències del dit Tribunal ni és objecte, que sapiguem, de l'informe en qüestió. I ells ho saben.

    7. Assenyalar que hi ha un "incompliment a l'hora d'avaluar i mesurar la qualitat dels programes de formació" perquè "es va limitar només a mesurar mitjançant enquestes la satisfacció dels alumnes sense efectuar una veritable anàlisi de l'impacte de les dites accions", quan, primer, el dit qüestionari inclou preguntes precisament sobre els resultats de la formació per a la trajectòria professional i l'ocupabilitat dels alumnes (http://www.fundaciontripartita.org/Search/results.aspx?sq=1&k=Cuestionario%20De%20Calidad), i segon, la FTFE (19 avaluacions realitzades) i el SEPE realitzen avaluacions anuals de les iniciatives que financen, és arrogar-se un paper que poc o gens té a veure amb els objectius del TC i per a què probablement no estan capacitats. I ells ho saben.

    8. Manifestar que les entitats no disposaven de sistemes de control horari per determinar el temps que es dedicava a la formació, és no tenir en compte que els sol?licitants d'ajudes han de justificar documentalment totes les activitats realitzades i  tots els costos en què incorren; és ignorar que aquests costos a més a més estan limitats i és, sobretot, acusar els sol?licitants d'incomplir el que cap norma exigeix, això és que utilitzi un model de còmput que pugui satisfer a posteriori al Tribunal de Comptes. És impossible i ells ho saben.

    CCOO vol assenyalar que el Tribunal de Comptes confon intencionadament la fiscalització comptable amb la valoració política del sistema de formació per a l'ocupació. Que l'informe està concebut per afavorir les tesis més privatitzadores i neoliberals del Govern. Que no correspon a aquesta entitat enjudiciar la qualitat i la pertinència del dit sistema, màximament quan el Tribunal Constitucional ja ho ha fet reiteradament (STC 2244/2012; STC 16/2013; STC 35/2013, STC 62/2013; STC143/2014) afirmant que s'ajusta a dret i ressaltant que els vincles entre la negociació col?lectiva i la formació dels treballadors són innegables i totalment d?acord amb la Constitució. I encara més, per exemple, la sentència de 19 de març del 2014 de l'Audiència Nacional, Sala contenciosa administrativa, secció 4a, núm. de recurs d'apel?lació 128/2013, avui ja ferm, diu en relació amb ser jutge i part per part de les organitzacions empresarials i sindicals:

    "La Resolució de 6 d'octubre del 2011 s'ajusta plenament al procediment previst en l'art. 24 de la Llei general de subvencions, separant les funcions de l'òrgan col?legiat, l'òrgan instructor i l'òrgan decisori".

    "Per tant hem de concloure que l'òrgan instructor, que és la Gerència, avalua les sol?licituds; l'òrgan col?legiat, que és la Comissió Permanent (on estan les organitzacions empresarials i sindicals), emet l'informe en què concreta el resultat de l'avaluació; la Gerència, a la vista d'aquest informe i de l'expedient, emet la proposta de Resolució i la remet al director/a General del Servei Públic d'Ocupació Estatal, que és l'òrgan que resol el procediment. Es respecta, doncs, l'esquema procedimental previst en l'art. 24 de la Llei general de subvencions".