Comissions Obreres de les Illes Balears | 20 d?abril 2024.

PER A CCOO ÉS IMPRESCINDIBLE LA COGOVERNANÇA DELS PROJECTES DE RECUPERACIÓ I RESILIÈNCIA

Si volem tenir un creixement econòmic sostingut i sostenible i impulsar l'ocupació de qualitat, és imprescindible la cogovernança dels projectes de recuperació i resiliència des del diàleg social com a actor principal.

27/10/2020.

URL | Código para insertar

Segons les dades EPA fetes públiques avui per l’Institut Nacional d’Estadística, al tercer trimestre de l’any 2020 la taxa d’atur se situa en el 13,28%, de manera que la xifra de desocupats se situa en les 87.900 persones.

Per comparació al mateix període de l’any 2019, el nombre de persones aturades ha pujat en 32.700 persones (+59,22%), mentre que la variació trimestral, amb 9.200 aturats menys, ha estat del -9,45%.

Pel que fa a la població ocupada disminueix en termes interanuals -45.900 persones (-7,40%) i en referència al trimestre anterior +61.700 (+12,04%). En total el nombre d’ocupats ascendeix a 573.900 persones.

La Població activa es situa en 661.800 persones amb una variació interanual de -13.200 (-1,95) i intertrimestral de +52.500 (+8,62)

Encara que les dades que s'han publicat avui a l’Enquesta de Població Activa corresponen al tercer trimestre de l'any, quan a les illes estem en plena activitat turística, realment mostren l'estat d'hibernació de la nostra economia.

Sense turisme no hi ha activitat econòmica a les illes i per això la taxa d'atur i d'afiliació a la Seguretat Social és més pròpia de la temporada baixa que del tercer trimestre de l'any. A això cal afegir l'agreujament de la crisi sanitària que ens ha portat al fet que es decreti un nou estat d'alarma i que afectarà més petites empreses que estaven resistint contra vent i marea.

Des de CCOO pensem que les dades són molt negatives i que reflecteixen l'enfonsament de la nostra economia. Balears no es pot permetre la ineficiència econòmica basada en activitats de baix valor afegit, ni la falta d'estabilitat del seu mercat laboral que li ha portat a ser la comunitat autònoma amb majors taxes de temporalitat i estacionalitat.

Per a poder fer front als actuals problemes de salut i als problemes socioeconòmics derivats de la pandèmia del coronavirus és fonamental elaborar plans de recuperació fruit del diàleg social com a actor principal, entre tots els agents socials implicats de les nostres illes. Sense diàleg social és impossible que els plans de recuperació puguin donar resposta als reptes que te la nostra economia.

Per tot això, per a CCOO és imprescindible la cogovernança dels projectes de recuperació i resiliència que permetin tenir un creixement econòmic sostingut i sostenible, impulsar l'ocupació, i abordar els desafiaments i collir els beneficis de la transició verda i digital.