Comissions Obreres de les Illes Balears | 20 d?abril 2024.

Vota

Les places docents sense cobrir es converteixen en un autèntic problema pels centres educatius

    Ara com ara, la Conselleria no ha pogut cobrir 102 places destinades a personal docent, generant un principi de curs caòtic en molts centres i que ens fa plantejar-nos si la planificació és adequada i efectiva.  

    30/09/2021.
    Federació d'Ensenyament

    Federació d'Ensenyament

    Encara que el sistema d'adjudicacions de començament de curs és prou estricte a l'hora de no deixar places sense adjudicar, hem de dir que la Conselleria d'Educació ha insistit molt en això, ens trobem que els 3 primers tràmits setmanals posteriors a dia 1 de setembre es van quedar 88, 94 i 63 places sense cobrir. Si analitzem la situació actual, en la darrera convocatòria setmanal de places del 27 de setembre van haver un total 102 places no adjudicades, amb 46 pertanyents al Cos de Secundària i 49 al de Formació Professional. 

    Però el problema no acaba aquí ni molt manco, i es que a dia 20 de setembre els centres es van trobar que van “desaparèixer” del tràmit ordinari d´adjudicacions 44 places de Serveis a la Comunitat, de les quals 25 a secundària i 19 a Orientació psicopedagògica (EOEP), per una errada de nomenclatura, i aquestes encara no s'han oferit de nou per problemes purament burocràtics. A tot això es suma els problemes informàtics que fa que tot es retardi més encara.    

    Ja fa anys que són nombrosos els casos als quals no s'han pogut adjudicar certes places a cap docent de les llistes, i molts els alumnes que no reben l'atenció que els correspon. A més, aquest fet produeix que treballin com a docents gent que no compleix tots els requisits per no tenir les titulacions requerides, fet que afecta negativament el sistema educatiu públic i la seva qualitat. 

    Amb un seguiment de les places, les adjudicacions i la quantitat de persones disponibles a la borsa, es pot detectar i prevenir aquestes necessitats del mercat laboral dels docents. No obstant això, els mecanismes que la Conselleria ha estat emprant fins ara no han sigut suficients ja que no hi ha un previsió real des de l'origen. Una bona gestió de l'educació sense previsió és impossible, i els resultats obtinguts son el clar exemple. 

    Per tot això, la federació d'ensenyament de CCOO demana que es faci un estudi detallat per dur a terme un pla d'acció que minvi la falta de docents en algunes assignatures, així com:

     -       Ampliar les places al màster la UIB i reservar places per a certes especialitats amb professors insuficients.

    -       Incentivar als graduats d'aquestes especialitats a matricular-se al màster de formació del professorat, amb descomptes, beques o altres ajudes.

    -       Oferir els contractes a la gent sense els requisits amb el compromís de fer la formació com ho fan a altres comunitats com Catalunya.

    -       Informar els orientadors i orientadores, personal de PORT-UIB i del SOIB, sobre les especialitats en les quals hi han mancances.

    -       Publicar les especialitats amb manca de professors per ajudar als estudiants a escollir millor la formació que desitgen i així equilibrar el mercat de treball docent.

    -       Agilitzar al màxim tots els tràmits burocràtics que puguin retardar les adjudicacions.

    -       Solucionar els problemes informàtics definitivament. 

    La Conselleria, com a òrgan contractant de docents, ha de vetllar per tenir els suficients professors de totes les especialitats per funcionar amb total normalitat. CCOO Ensenyament, davant la mancança actual de professorat i la necessitat urgent de solucionar aquesta situació per poder garantir la qualitat de l'educació, demana al Govern i a la Conselleria d'Educació que emprengui accions per solucionar aquest problema al més aviat possible.