Comissions Obreres de les Illes Balears | 28 de març 2024.

LES ILLES ESTAN ABOCADES A MORIR D'ÈXIT

Per CCOO, el mercat laboral de les illes no pot desenvolupar la seva activitat amb èxit si no es  dona una solució al preu de l’habitatge i de la cistella de la compra.

02/06/2023.

URL | Código para insertar

Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri de Treball i Economia Social, al mes de maig l’atur registrat es xifra en 28.800 aturats. Respecte al mes d’abril, la desocupació baixa un -7,13% (-2.211) i per comparació amb el maig del 2022 la baixada se situa en el -20,45% amb un descens de -7.403 aturats.

Per sectors, l’atur disminueix en nombres absoluts: a Agricultura (-36), a Indústria (-62), a Construcció (-168), a Serveis (-1.687)  i a Sense Ocupació Anterior (-258) .

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social, les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 601.556 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el +6,12%. En nombres absoluts, la pujada anual en el nombre d’afiliacions ha estat de +34.709. Pel que fa a l’evolució mensual es registren un total de +49.265 afiliacions més, una xifra que dóna una taxa de variació del +8,92%.

La conjuntura laboral es completa amb les dades de contractació registrada. Segons les dades del Ministeri, al llarg del mes de maig s’han registrat a les Illes un total de 54.043 contractes, dels quals el 72,29% són indefinits i  el 22,71% són temporals.

A la vista de les dades publicades avui, CCOO fa una valoració positiva ja que continuem batent rècords quant a l'afiliació a la Seguretat Social i en la disminució del nombre de persones en situació de desocupació, tan a nivell autonòmic com estatal.

D'altra banda, també volem destacar la millora en la qualitat de la contractació reflectida en la contractació indefinida que suposa més del 72% del total dels contractes signats el mes de maig i que és fruit de la Reforma Laboral.

No obstant això, malgrat les bones xifres, des del sindicat considerem que hi ha elements que poden fer que les Illes morin d'èxit. Entre ells podem destacar el preu de l'habitatge, cada vegada més elevat, l'enorme increment de l'euríbor o el cost de la cistella de la compra que llastren l'economia de les famílies.

Aquestes condicions desfavorables són les responsables de la manca de treballadors i treballadores durant la temporada turística. De res servirà que la nostra principal activitat econòmica tingui cada vegada una major demanda, si no pot comptar amb persones treballadores suficients per a poder dur-la a terme.

Per això, des de CCOO exigim un pla d'habitatge públic que garanteixi l'accés a un habitatge digne a totes les persones que es troben a les nostres illes i la negociació dels convenis pendents que permetin actualitzar els salaris d'acord amb l'augment de preus que estam patint fa més d'un any. Només d’aquesta manera podrem començar a solucionar part d’aquests problemes que ens duen a morir d’èxit.