Comissions Obreres de les Illes Balears | 4 de maig 2024.

PER A CCOO, LES PERSONES TREBALLADORES D’AQUESTES ILLES SON ELS VERTADERS PROTAGONISTES DE L’ACTIVITAT ECONÒMICA

Les persones treballadores de la nostra comunitat pateixen fortes carregues de feina per poder atendre la demanda existent, es mereixen unes condicions de vida digna.

02/08/2023.

URL | Código para insertar

Segons les darreres dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Economia Social, al mes de juliol el nombre de persones aturades registrades ha estat de 29.178 Per comparació, al mateix període de l’any 2022, l’atur registrat baixa un -16.65% amb un saldo anual de -5.828 desocupats. Quant a la variació mensual, l’atur ha augmentat en un 3.02% i en total es registren 854 aturats més.

Per sectors, l’atur disminueix, en nombres absoluts, a Agricultura (-7) i a Sense Ocupació Anterior (10) i augmenta a Indústria (+27), a Construcció (+215) i a Serveis (+609).

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 635.357 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el +4.73%. En nombres absoluts la pujada anual d’afiliacions ha estat de +28.710. Pel que fa a l’evolució mensual es registren un total de 12.912 afiliacions més, una xifra que dona com a resultat una taxa de variació del +2,07%.

La conjuntura laboral es completa amb les dades de contractació registrada. Segons les dades del Ministeri, al llarg del mes de juliol s’han registrat a les Illes un total de 43.700 contractes, dels quals el 69.4% són indefinits i només el 30.6% són temporals.

Com cada mes de juliol, des del sindicat fem una valoració positiva de les dades d'atur i afiliació a la Seguretat Social.

Estam amb dades excel·lents d’afiliació i d'atur i amb més estabilitat contractual que mai, fruit de la reforma laboral. Aquestes xifres reflecteixen la forta activitat econòmica que vivim a les nostres illes el mesos d’estiu, degut a la forta estacionalitat de l’economia balear. També hem de remarcar els increments salarials produïts gràcies a la negociació col·lectiva. Com a darrera mostra d’això tenim el conveni col·lectiu de bugaderies signat abans-d’ahir.

Tot i aquestes bones dades laborals, les persones treballadores a les nostres illes pateixen serioses dificultats per arribar a fi de mes. Els preus i les condicions per llogar un habitatge són ferotges, el BCE torna a pujar els preus dels diners en un quart de punt (4,25%) i la repercussió a les hipoteques és més que evident ja que portem acumulada una pujada de tipus d'interès de més del 4%. Això fa que les famílies ara destinin més de 250 euros més de mitjana per pagar l’hipoteca. La inflació, tot i ser de les més baixes d'Europa, no deixar respirar a les famílies. A més, la inflació subjacent, per damunt del 6%, està produïda, en gran part, pels marges empresarials i l’especulació.

En conclusió, les persones treballadores d’aquesta comunitat són els vertaders herois i hauríem d’estar agraïts pel seu esforç, en un moment on estan patint excessives càrregues i dures jornades laborals per poder atendre la demanda que tenim. Els treballadors i treballadores no són acompanyants del dinamisme empresarial, són els vertaders protagonistes de la marca Illes Balears, sense ells i elles no podríem atendre l’activitat que es demanda.

Tenim bones dades del mercat de treball, però si no ho lligam a bones condicions de vida, estam condemnats a morir d'èxit.