Comissions Obreres de les Illes Balears | 3 de maig 2024.

La plena ocupació no millora la qualitat de vida

L’estudi sobre el mercat laboral a les Illes Balears durant el 2023 realitzat per CCOO destaca que les bones xifres econòmiques i del mercat de feina no es tradueixen en un ascens del benestar de la classe treballadora.

21/02/2024.
    José Luis Garcia i Mariàngels Aguilo presenten l'Estudi del Mercat Laboral 2023 a les Illes Balears

Una anàlisi feta per CCOO, a partir de les dades publicades per l’INE i Ibestat del 2023, demostra el bon estat del mercat de treball a les Illes Balears que segueix la tendència de l’any anterior. El nombre de persones aturades ha disminuït tots els mesos si ho comparem amb els mateixos mesos del 2022. A més, s’observa un efecte de reducció de les persones desocupades durant els mesos de temporada baixa, el que sens dubte repercuteix en l’estabilitat i seguretat econòmica als treballadors i treballadores.

Per altra banda, l’augment de la contractació indefinida, sense cap dubte, una de les conseqüències més positives de la Reforma Laboral, i els seus efectes es plasmen amb netedat en les dades que es presenten.

L’augment continuat del nombre d’afiliats a la Seguretat Social, si ho comparem amb els anys anteriors, evidencia que tenim més persones treballant a les nostres illes. Tot i això, a les xifres es manifesta l’efecte de temporada turística que és més accentuat a les Illes Pitiüses degut a que la seva temporada és més curta, ja que la seva activitat està molt concentrada en el turisme d’oci nocturn i el sol i platja.

Com a contrapunt, l’estudi posa de relleu les desigualtats de gènere que encara no s’han superat. Tenim que la taxa d’atur femení és superior al masculí, les dones signen menys contractes, pateixen més temporalitat i tenen més jornades parcials que els homes.

En conclusió, aquest bon moment ha generat més llocs de feina i aquests són més estables, gràcies a la contractació indefinida, però les condicions de vida de les persones treballadores de les Illes Balears i la qualitat de les seves ocupacions han de millorar. Per això és urgent que els agents implicats aprofitin aquest cicle de la bonança econòmica, de xifres rècord en ocupació turística i de bones dades del mercat laboral per traduir-lo en benestar dels treballadors i treballadores i en la possibilitat de tenir unes condicions de vida dignes.

Inevitablement s’ha d’afrontar la millora de l’activitat econòmica amb una mirada posada en el medi ambient, la sostenibilitat social i territorial. En aquest context, s’hauria d’impulsar el pla d’ocupació actual i reprendre les seves mesures d’avaluació a fi de redissenyar propostes, si es demostra necessari. Les polítiques actives per a l’ocupació han de ser un pilar fonamental que acompanyi a la classe treballadora a encarar les transicions que es pateixen al món del treball.

A més, cal abordar amb polítiques valentes i útils el greu problema de l’habitatge que patim a les Illes Balears i que condiciona fortament el mercat laboral, la implementació de les plantilles i la càrregues de feina dels professionals.

En definitiva, la conjuntura que es dibuixa no ens podem deixar enlluernar per les dades i hem de treballar per a que hi hagi una transferència real de les bones xifres macroeconòmiques cap a les condicions de vida de les persones treballadores.

Es pot consultar l'estudi clicant a l'enllaç "documentació" de la dreta.