Comissions Obreres de les Illes Balears | 4 de maig 2024.

L’accés a l’habitatge, el principal problema de les persones treballadores

El preu de l’habitatge a les Illes Balears continua pujant i les persones treballadores tenen seriosos problemes per accedir a un habitatge digne i estan proliferant els infrahabitatges. Per això és urgent desenvolupar l’existent llei d’habitatge de les Illes Balears per evitar la desocupació o conservar i rehabilitar habitatge existent, entre altres mesures.

02/04/2024.

URL | Código para insertar

Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Economia social, al mes de març l’atur registrat es xifra en 29.662 persones. Respecte al mes de febrer, l’atur ha davallat en termes absoluts en -1.084 persones, mentre la variació relativa ha estat del -5,74 %. Pel que fa a la variació anual, tenim un disminució del -12,06 % amb un total de  -4.069 aturats menys que al mes de març del 2023, el major descens del país i molt per damunt de la mitjana estatal que es situa en el -4,73%.

Pel que fa als sectors d’activitat econòmica, encara que la davallada de l’atur durant el mes de març es produeix en tots els sectors, novament és el sector serveis (-936) el que lidera  la millora,  seguit  a “molta distància” d’indústria (-58 ).

Les dades d'ocupació i afiliació a la Seguretat Social, que s'han publicat avui, tornen a batre rècords a la nostra comunitat autònoma. Continuem amb unes dades molt positives que ens permeten parlar de plena ocupació.

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social, la mitjana mensual ha estat de 514.171 afiliacions, el seu nombre creix mensualment un 6,63% (+33.322) mentre la variació anual se situa en un +4,20 % (+20.712).  En el cas de la variació anual ens trobem per damunt de tot el territori nacional, la mitjana del qual es situa en un augment del 2,58%.

Segons les dades de contractació, dels 29.624 signats al mes de març, un -10,54% menys que al març del 2023, el 74,57% són contractes indefinits (+22.093) i el 25,52% son temporals (7.531).

No obstant això, volem assenyalar que aquestes dades són fruit de l’efecte de la setmana santa que enguany ha caigut més prest i, per tant, s’han fet abans les crides als fixes discontinus i es reflecteix com a un descens important en el nombre de persones demandant d'ocupació.

A més a més, les previsions de la temporada turística són molt bones, similars o millors a les xifres de l’any passat. Aquesta situació laboral i econòmica contrasta amb la realitat financera de les persones treballadores. El preu de l’accés a l’habitatge, enlloc de reduir-se, continua augmentant, segons recents informes en un 8,3%, molt per sobre de la mitjana estatal que és del 3,3%, i posiciona la nostra comunitat autònoma en una situació insostenible, on s’ha de dedicar més del 60% del salari mitjà a les despeses d’habitatge. Això vol dir que en els casos dels salaris més precaris aquest percentatge augmenta i amb això l’aparició d'infrahabitatge. Aquest fenomen provoca que a la resta de l’estat es pugui anar recuperant el poder adquisitiu mentre a la nostra comunitat autònoma això no succeeix.

A tot això, s’afegeix la dificultat per completar les plantilles que provoca que els treballadors i treballadores hagin de suportar unes càrregues de feina que, en molts casos, són nocives per a la salut i conseqüentment provoquen baixes mèdiques o, en el pitjor dels casos, accidents laborals.

Davant aquesta situació, per Maria Àngels Aguiló, secretària d’Ocupació de CCOO, es fa necessari augmentar el salaris i que el Govern de les Illes Balears, surti de la seva paràlisi i comenci a treballar per posar en marxa polítiques valentes que facilitin l’accés a l’habitatge, declarant el territori de les Illes Balears com a zona tensionada i desenvolupant l’existent  llei d’habitatge de les Illes Balears i així millorar d’una vegada les condicions de vida de la classe treballadora.