Comissions Obreres de les Illes Balears | 16 de juliol 2024.

L’Onada sindical reivindica el marc cultural compartit i la pluralitat per a construir confederalitat

València ha acollit durant dos dies l’Onada sindical, un espai anual de trobada per compartir reflexions sobre problemàtiques comunes que agrupa les CCOO de Balears, Catalunya i País Valencià, i que ha acordat una declaració conjunta sobre el paper sindical davant la qüestió migratòria, l’emergència climàtica hídrica i el diàleg social.

05/07/2024.
    Unai sordo assistí a la cloenda de l'Onada Sindical.

En la cloenda han intervingut els secretaris generals dels tres territoris, així com el secretari general de CCOO, Unai Sordo. Javier Pacheco, responsable sindical a Catalunya, ha defensat que “es pot organitzar una societat, una classe treballadora, posant en relleu les nostres diferències com un element de riquesa i no de confrontació”. Els tres territoris participants comparteixen un marc cultural, “del qual la llengua probablement és la primera expressió, però no l’única”, ha afirmat. A parer seu la Mediterrània impregna la nostra forma de fer sindicalisme, i incorporar les diferents formes d’acció sindical és enriquidor. Pacheco ha instat a afrontar els reptes mitjançant la construcció d'alternatives als corrents involucionistes que campen per les nostres institucions.

També ha advertit de la urgència estratègica de trobar respostes comunes a reptes plurals per tal de defensar la rellevància de CCOO com a subjecte polític de mobilització de masses. “Ens cal construir alternatives i revitalitzar el múscul del sindicat. Hem de convéncer la gent que som capaços de construir el nou contracte social per a aquest segle XXI si continuem construint un programa de reformes estructurals en la línia de les pactades en els últims anys. Perquè les persones necessiten horitzons per a eixir de les incerteses, de les pors, de les inseguretats, i hem d'oferir esperança, perquè el contracte social és possible” ha conclòs.

José Luis Garcia, de CCOO Balears ha reivindicat que en un món tan disruptiu, amb molta transformació “l’Onada és una eina sindical privilegiada per a poder parlar d'immigració o de canvi climàtic, en un context extern de discursos negacionistes i d'odi que cal combatre”. Garcia ha qualificat d’imprescindible el reforçament del diàleg social, i del mateix sindicat, dins d’espais de cogovernança on incidim en les polítiques públiques que afecten la classe treballadora. “La gent està comprant aquesta deriva extrema perquè vivim en moments disruptius, un canvi d'era on aquests discursos van calant pel malestar que generen aquestes transformacions” ha explicat. En conseqüència, a parer seu el sindicat ha de donar respostes, marcar un horitzó i dibuixar un model de societat que il·lusione el conjunt de la classe treballadora.

La secretària general de CCOO PV, Ana Garcia, ha afirmat que trobades com l’Onada sindical permeten compartir experiències enriquidores de cara a dissenyar estratègies conjuntes.El context actual reclama refermar el compromís amb la promoció de l’organització sindical de la població treballadora migrant, la lluita contra l'odi racista o la visibilització de la triple discriminació de les dones migrants.

Pel que fa a la importància del diàleg social i respecte a la representativitat, Garcia ha recordat la necessitat de reiterar constantment als diferents governs autonòmics l'article 7 de la Constitució i la Llei orgànica de Llibertat Sindical. CCOO entén que la concertació és participació efectiva, és incidir en les polítiques públiques que afecten el conjunt de la classe treballadora.

CCOO PV reclama al Consell un diàleg real, més enllà del respecte institucional i la foto, “cal més ritme en la convocatòria de les taules del Ple i major protagonisme per a les taules de recuperació social, i els serveis públics i sectors productius”. La secretària general ha conclòs reivindicant un diàleg social autonòmic ambiciós per a abordar qüestions com la llibertat educativa, la memòria democràtica, el desenvolupament de la Formació Professional, o el deteriorament de la sanitat pública, ja que “davant d’una situació d'emergència democràtica cal continuar barallant i lluitant per no retrocedir en drets”.

Unai Sordo ha parlat de confederalitat, de pluralitat, de les conseqüències del centralisme i de la responsabilitat del sindicat de fer de motor del diàleg social. “A Espanya hi ha no ja realitats diverses, sinó maneres de conceptualitzar la distribució de poder que no són gens neutres. La dimensió política d'aquesta visió radial implica conseqüències” ha afirmat.

El secretari general de CCOO ha fet referència a la corresponsabilitat de les administracions que demanen legítimament una millora del seu finançament; també al fet que les noves normes de governança europea exigeixen un procés de diàleg o almenys de consulta amb els agents socials; i finalment una suficiència fiscal. “Hem d'incrementar el pastís i, per tant, la recaptació fiscal” ha explicat.

Respecte a la confederalitat, Sordo ha reflexionat que CCOO és confederal perquè entén que hi ha determinades formes d'organització on els nuclis de poder no poden estar radicalment centralitzats. Per una qüestió d'eficàcia, de concepte polític i de com de veritat t'acomodes a la realitat diversa del país, amb prioritats pròpies i necessitats de polítiques públiques diferenciades. Finalment, ha destacat la capacitat transformadora del diàleg social i la importància que el sindicat aporte múscul, utilitat i densitat a la concertació social.