Comissions Obreres de les Illes Balears | 16 de juliol 2024.

"Canviem el Rumb. Posem Límits al Turisme"

08/07/2024.
    Canviem el rumb

Cal limitar i reduir el pes del sector turístic en el conjunt de l’economia a les Illes i garantir la redistribució dels beneficis que genera a costa del territori, recursos i persones. Que l’economia estigui al servei de la majoria social, que sigui plural, diversa i transformadora, que garanteixi els drets socials i el treball digne, que s’atengui als límits ecològics del nostre contexte insular, fràgil, limitat i malmès, i que no sigui còmplice d’injustícies globals, com és el cas de capitals hotelers vinculats a l’entitat d’Israel que donen suport al genocidi del poble palestí. Perquè les Illes siguin una terra que ofereix un present i un futur dignes també als joves d’avui i a totes les persones que arriben cercant horitzons de possibilitat. Per un món més just i en pau.

És per això que:

• Contra l’especulació immobiliària i la mercantilització turística: exigim garantir l’habitatge com a un dret universal i no com un bé de mercat.
    • Contra l’expulsió veïnal dels barris i pobles, la privatització dels espais públics i la pèrdua del teixit comercial de proximitat: exigim garantir que les ciutats, pobles i barris siguin per a qui els habita, no per a qui els visita.
    • Contra la precarietat i l’empobriment: exigim garantir els drets de les treballadores i treballadors per posar fi a la precarietat laboral, en tots els sectors.
    • Contra la pèrdua de sobiranies: exigim garantir el dret de la ciutadania a decidir sobre el nostre model econòmic i controlar les vies d’accés, ports i aeroport.
    • Contra la pressió sobre els serveis públics, la pèrdua de drets i garanties socials: exigim garantir uns serveis públics de qualitat per a tothom (transport, educació i sanitat, cures… )
    • Contra la destrucció del territori, la devastació dels recursos naturals i per fer front la crisi climàtica: exigim garantir la protecció del territori davant les dinàmiques especulatives i destructores de la terra, del sòl fèrtil, de la costa i dels ecosistemes naturals que són la nostra garantia de pervivència.
    • Contra la pèrdua i els atacs al patrimoni cultural i a la memòria: exigim garantir la preservació del patrimoni cultural, la memòria democràtica i de la llengua pròpia per enfortir les arrels.
    • Contra la degradació de les condicions de vida: exigim garantir el benestar de totes i tots atenent els contextos d’incertesa derivats de la crisi sistèmica i multidimensional (climàtica, energètica, política, migratòria, social, democràtica…) que afecta al món global, i a tots i cadascun dels aspectes essencials de la nostra realitat local.