Comissions Obreres de les Illes Balears | 27 de juliol 2024.

CCOO demana parlar, seriosament, de canviar el rumb del model econòmic actual

Les bones xifres en lo econòmic no amaguen el malestar de la societat de les nostres illes, on els grans beneficis que genera l’activitat turística no repercuteixen en millores per la societat i necessitam urgentment polítiques publiques que protegeixin a les persones treballadores i orientin la transformació del model econòmic per que sia beneficiós pel conjunt de la societat.

26/07/2024.

URL | Código para insertar

Segons les dades EPA, fetes públiques avui per l’Institut Nacional d’Estadística, al segon trimestre de l’any 2024 la taxa d’atur se situa en el 7,95% ( -0’87%) respecte de l’any passat), de manera que la xifra de desocupats  està en  54.400  persones.

Per comparació al mateix període de l’any 2023, el nombre de persones aturades ha pujat en -6.900 persones (14.50%), mentre que la variació trimestral, amb 44.700 aturats menys, ha estat del -45.10%.

Pel que fa a la població ocupada, augmenta en termes interanuals +10.400 persones  (+1.67%) i en referència al trimestre anterior +88.900 (+16,43%). En total, el nombre d’ocupats ascendeix a 629.000 persones. Això representa un 60,15, la més elevada d’Espanya

La Població activa es situa en 684.300 persones amb una variació interanual de +17.300 (+2,59%) i intertrimestral de +44.100 (+6,88%). Amb una taxa d’activitat del 65.35%, també la més alta de l’estat Espanyol.

Les dades publicades avui es corresponen amb les habituals de cada any quan s'inicia l'activitat turística en la nostra comunitat autònoma, que enguany tornen a ser bones, tot i que ja es veu símptomes d’esgotament de la reducció d’atur. També a les de  ocupació ja estam tocant sostre, amb un augment molt minso.

Des de CCOO, volem destacar que aquestes dades del mercat de treball en lo quantitatiu, no han d’emmascarar les dificultats que tenen les persones treballadores per fer front a les despeses bàsiques com són l’habitatge, i de la cistella de la compra. A més tenim que afegir les carregues de feina que suporten les persones treballadores del sector turístic, fruit del baix o nul incentiu que es venir a treballar a les nostres illes per l’elevat cost de viure aquí.

Per tot això, des de CCOO advoquem per una transformació del model turístic que reverteixi la situació actual de treballadors precaris i salaris insuficients per viure, i per començar necessitem un millor repartiment dels beneficis empresarials, ja que un altre cop aquests estan en màxims històrics a costa de la societat i de les seves treballadores i treballadors, i per la concertació i el diàleg social com la millor via per desenvolupar les polítiques que permetin a totes les persones treballadores de les nostres illes tenir condicions de vida digna i saludable.