Comissions Obreres de les Illes Balears | 16 d?octubre 2024.

Valoració dades atur i afiliació.

Més beneficis empresarials a càrrega de les hores extra no pagades

Les dades publicades demostren que tenim menys persones que el mes d’agost treballant a les Illes Balears. En aquesta temporada turística, les jornades han estat i són esgotadores amb unes càrregues de feina que no es podem assumir. La falta d’inspecció de treball fa que es puguin fer abusos, com per exemple amb les hores extres que a Balears suposen 72 milions d’euros de frau per part de les empreses de forma anual. Front a aquesta situació CCOO denuncia la falta d’acció de Govern per millorar la vida de les persones treballadores.

02/10/2024.

URL | Código para insertar

Segons les dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Economia Social, al mes de setembre del 2024 les Illes Balears comptaven amb un total de 27.962 aturats registrats, dels quals el 44,14% són dones i el 55,86% són homes. Respecte al mes d’agost, la desocupació disminueix un +0,53 % i en total hem tingut 150 aturats menys.

Per comparació amb l’any 2023 l’atur baixa en -2.192 persones, el que es tradueix en una disminució relativa del -7,27 %.

Les afiliacions a la Seguretat Social disminueixen mensualment i creixen anualment. Amb un total de 637.914 afiliacions, el descens mensual és de -14.375 (-2,20%) i en un any creix en 21.125 persones amb una taxa de variació del +3,42%.

En quant a la contractació hi ha 31.544 contractes, el que suposa 1.515 contractes més en relació al mes d’agost (+5,05%) i +289 (+0,91%) contractes més que fa un any. La contractació indefinida suposa el 60,91% del total dels contractes registrats el mes de setembre.

Les dades publicades demostren que no som capaços de millorar en l’estacionalitat de l’economia de les Illes Balears. Tot i que l’atur disminueix, les afiliacions a la Seguretat Social també decreixen i, per tant, tenim menys persones treballant a la nostra Comunitat Autònoma.

En aquest final de temporada, els treballadors estan esgotats de les jornades maratonianes, les hores extres i les càrregues de feina excessives que s’han patit. És extremadament urgent que es facin controls sobre els horaris de jornada, ja que a la vista del darrer estudi realitzat per CCOO, a la nostra terra el 36% de les hores extres anuals no es paguen. Això representa 72 milions d’euros anuals que les empreses de les Illes deixen de pagar en salaris i cotitzacions a la seguretat social. Aquesta pràctica és impresentable, un autèntic robatori a la butxaca dels treballadores i de les treballadores, frega l’explotació laboral i s’ha d’acabar. A més representa una competència deslleial front a les empreses que no realitzen aquest frau.

Recordem que el Govern de les Illes Balears va decidir prescindir del reforç d'inspectors de treball durant els mesos de juliol i agost que haurien pogut servir, en part, per controlar el respecte de les jornades en aquesta època en la que hi ha tanta activitat. Una decisió que en el seu moment ja va ser criticada per part del sindicat. Aquesta mesura estava finançada en gran part per l’estat, i la seva retirada demostra la inacció dels nostres governants i pensem s’hauria de rectificar. Aquesta falta de compromís es va reflectir ahir en el discurs de la Presidenta en el debat de política general on va faltar concreció en les propostes exposades. No es van marcar les línies a seguir en quant a polítiques que vol executar el Govern en quant al món del treball: plans autonòmics d’ocupació, prevenció i salut laboral, formació professional, etc.

En definitiva, les empreses continuen augmentat la beneficis, la classe treballadora continua empitjorant les seves condicions de vida i el Govern no hi posa remei. És l’hora de que es parli dels problemes reals de les persones treballadores.