Comissions Obreres de les Illes Balears | 4 de maig 2024.

LES BONES XIFRES D’0CUPACIÓ NO HAN D’EMMASCARAR LES DIFICULTATS DE LES PERSONES TREBALLADORES

• Podeu consultar l'Estudi del mercat laboral durant la temporada turísitca 2023 a les Pitiüses

Les xifres són positives però la realitat de les famílies és una altra: costa arribar a final de mes i les càrregues de feina son, moltes vegades, excessives. Per això des del sindicat creiem que és el moment de millorar la qualitat dels llocs de feina i les condicions de vida.

03/11/2023.

URL | Código para insertar

Segons dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Economia Social, al mes d’octubre del 2023 les Illes Balears comptaven amb un total de 31.615 aturats registrats. Respecte al mes de setembre la desocupació creix un +4,85% i en total hem tingut 1.461 aturats més.

Per comparació l'any 2022 l’atur baixa -3.285 persones, el que es tradueix en una disminució relativa del -9,41%.

Les afiliacions a la Seguretat Social disminueixen mensualment i creixen anualment. Amb un total de 583.476 afiliacions, el descens mensual és de -33.313 (-5,4%). I en un any creix l’afiliació en 25.695 amb una taxa de variació del +4.61%.

En quant a la contractació hi ha 27.005 contractes, el que suposa -4.250 contractes menys en relació al mes de setembre (-13,6%) i -1.675 (-5,84%) contractes menys que fa un any. A més a més, la contractació indefinida suposa el 60,5% al mes d’octubre.

Per a CCOO, les dades d'afiliació a la Seguretat Social i de desocupació que han publicat avui els corresponents ministeris, són positius, ja que, tenim menys aturats que en 2022 com ve succeint des de fa mesos. Tot i això, es demostra l’efecte de fi de temporada amb un augment de les persones desocupades i una disminució de les afiliacions a la Seguretat Social respecte del mes de setembre.

Les xifres publicades i l’estudi de la temporada turística realitzat per CCOO de les Illes Balears demostren el bon estat del mercat de treball de la nostra comunitat autònoma. La temporada turística s’ha allargat però les Pitiüses encara es veuen fortament afectades per la temporada estival.

La variació interanual de l’atur continua disminuint, i a les Illes Pitiüses és on més baixa. A més, s’observa un efecte de reducció de les persones desocupades durant els mesos de temporada baixa, el que sens dubte repercuteix en l’estabilitat i seguretat econòmica als treballadors i treballadores. Amb tot això, l’afiliació a la seguretat social està creixent mes rere mes en relació al mateix període de l’any anterior.

La contractació indefinida presenta una tímida millora quan contrastem amb el 2022, cosa que indica una estabilització del mercat de treball. Cal destacar, que a les Pitiüses està 10 punts per sobre de la mitjana balear.

Desafortunadament es constata que tot i la disminució de la bretxa de gènere, la taxa d’atur femení és superior al masculí, les dones signen menys contractes, pateixen més temporalitat i tenen més jornades parcials que els homes.

En resum, les xifres són positives però la realitat de les famílies és una altra: costa arribar a final de mes i les càrregues de feina són, moltes vegades, excessives. Per això, des del sindicat creiem que és el moment de millorar la qualitat de les ocupacions i les condicions de vida. És imprescindible que es regulin i controlin les càrregues de feina per tal d’evitar malalties professionals, baixes per incapacitat temporal i fomentar una vida saludable pel conjunt de la classe treballadora. A més, cal posar en marxa un pla d’accés a l’habitatge digne efectiu i de manera immediata. Les Illes Pitiüses es veuen fortament afectades per aquest fenomen i necessiten posar-hi fi d’una vegada. Per acabar, és imprescindible seguir treballant en l’augment dels salaris i en polítiques que promoguin la contenció dels preu dels productes bàsics i que facilitin l’accés a un habitatge digne.

Podeu consultar l'estudi trucant al link de la dreta.